Behind the Closet
group exhibition・18-23 Nov 2022・Shinjuku Ganka Art Gallery




Artists: HEY2・Nelson Hor・TAKEUCHI Yudai・NAGASHIMA Kazutaka
Date: 18 - 23 November 2022
Venue: Space O, Shinjuku Ganka Art Gallery, Tokyo



I want what I want

NAGASHIMA Kazutaka (2022)
27 × 20 cm
woodblock print on washi paper


As LGBTQ and gender diversity have become more prevalent in recent years, LGBTQ and gender-themed art (known as queer art), is gaining more attention in the world.

Behind the Closet, a group exhibition held in Shinjuku featured four young Tokyo-based queer artists who presented their works based on the theme of Japan's gay scene. The exhibition showcased a wide genre of artworks, including oil, Japanese paintings, woodblock prints and sculptures, as well as art installations and performances.
Therefore, as the theme, Genders x Genres x Shinjuku, when these three diversities intersect with each other, perhaps they would bring out a new sense of values and sparks in the viewers.



昨今、LGBTQやジェンダーの多様性など様々な性の在り方が浸透してきた中で、アートの世界でもLGBTQやジェンダーをテーマにしたアート、クィアアートが注目を集めています。

そこで現在、東京で活躍する若手のクィアアーティスト達4人をピックアップし、多様な価値観が集まる街、新宿で展覧会を開催するという運びとなりました。第1回目となるクィアアート展ではゲイの男性アーティスト4人によるゲイの世界をテーマにした 「Behind the Closet」 をコンセプトに作品を展示いたします。作品ジャンルも様々で、油彩画、日本画、版画、立体の他にもインスタレーションやペイントパフォーマンスといったバラエティーに富んだ作品を展示いたします。
多様化するジェンダー × 多種多様なジャンル × 多様性の街新宿この3つの多様が交差する時、あなたの中に新たな価値観が生まれるかも知れません。


exhibition views
Behind the Closet (2022)


What's the first thing that comes to mind when you think of gay people and gay art?
Is it muscular men erotically bound in ropes and leathers?
Or drag queens dolled in make-up and flamboyant dresses?

However, these aren't all there is to us gays (of course, we take full pride in them as our culture). How the media and films portray us doesn't necessarily reflect the reality of being gay. We breathe, sleep, make love cry, and laugh and often, we feel lonely and sensitive to our insecurities or live a boring life where we play a part in society, just like everyone else. In this heteronormative society, we always expect queer people to "come out" of the closet.
Therefore, in this exhibition, four gay-identified artists decided to invite you to come inside the closet and take a peek into the reality of their world. And maybe you will discover that on the other side of the rainbow-coloured filter, we are just human beings.


ゲイやゲイアートというと、どのようなイメージをもたれるでしょうか?
マッスルでムキムキなボンテージ姿の男性?
化粧や煌びやかな衣装に着飾ったドラァグクイーン?

ゲイの世界の中にはそれだけではありません。(勿論それらは私たちの大切な文化ですが)私たちは呼吸したり、眠ったり、愛をしたり、次は何を食べるのだろうと考えたり、泣いたり、笑ったりと他の人と同じように生きています。ゲイであることのリアリティーは、映画やドラマでどう映し出されるか?メディアでどう反映されるかということではありません。孤独や繊細を感じたり、他の人と同じように社会の一部を担う退屈な人生を送ることもあるのです。

このヘテロ社会では、私たちは常にクィアな人々がクローゼットから「カミングアウト」することを期待しています。そこで「ビハインド・ザ・クローゼット」では、4人のゲイ当事者であるアーティストが、「クローゼットの中に入り、ゲイの世界のリアリティーを覗いてみるよう。」とあなたを誘うのです。虹色のフィルターの向こう側には、私たちはただの人間なのだということを知ることができるかもしれません。




exhibition views                                         
Behind the Closet (2022)                                  



TAKEUCHI Yudai

In Takeuchi's work, he seeks to capture the idea of ageing from physical, mental and social aspects by expressing anxiety, conflict, abandonment and beauty through his paintings.
As a gay man and a mere mortal, Takeuchi believes that his subjective view of the world is deeply based on the values about "ageing" that he has formed through his connection with gay culture and interaction with gay peers.

His paintings are also a testament to his resistance to the idea of youth as a virtue, to lookism, to worrying about old age, etc. Although this series of works may seem a bit sensitive and serious, Takeuchi hopes the viewers can enjoy and find someempathy in them.

武内 雄大

肉体的、精神的、社会的な側面から「歳をとること」について捉え直し、そこにある不安や葛藤、諦念や美しさを、油絵を通して表現しようと試みています。
なぜならば、ゲイであり、ただの人間である私が主観的に見た世界を表現することは、ゲイカルチャーに触れ、ゲイの方々と交流をして形成された「歳をとること」に関する価値観に深く基づいているからです。


私の絵は、若さを美徳とする考えやルッキズム、老後の心配など、それらに対する抵抗の証でもあります。少しセンシティブでシリアスな印象を受けるかもしれませんが、ただ楽しんでいただけたらと思います。



︎ @yudai_take


born
TAKEUCHI Yudai (2022)
32 × 41 cm
oil and acrylic on canvas



慣性
TAKEUCHI Yudai (2022)
162 × 130 cm
oil and acrylic on canvas

吸い方
TAKEUCHI Yudai (2022)
162 × 130 cm
oil and acrylic on canvas




exhibition views                       
Behind the Closet (2022)                   


荊冠・百合
NAGASHIMA Kazuta (2022)
30 × 24 cm
woodblock print on washi paper


NAGASHIMA Kazutaka

In this series of Nagashima's prints, you will find two men sharing a glimpse of contact which you can find these scenes outside of gay bars. Nagashima's work is based on the theme of the loneliness and distance that sexual minorities face from other people through their day-to-day life. 

Even in our current society, there are places where LGBTQ communities still cannot hold hands in public but sometimes these strong feelings cannot be contained. It could be in a club, on a subway platform or in a crowded city, and Nagashima is driven by this quiet and moving emotional shift whenever he gets to witness the moment. 

The gay world is known for its frivolous relationships, a society where parties cannot touch each other freely because of the eyes of those around them, and with the pandemic, people are more conscious of their distance from each other. Today, people have become more cautious to touch each other, but they still seek connections and intimacy. Nagashima believes that perhaps this is probably because we humans are social creatures, regardless of sexuality or gender and he hopes that he could share these emotions through his work with the viewers.



Last Dance
NAGASHIMA Kazutaka (2022)
58 × 85 cm
woodblock print on washi paper


ナガシマカズタカ

セクシュアルマイノリティーが抱える孤独や人との距離感をテーマに、そこで垣間見る男性同士の触れ合いの「エモさ」を木版画で表現しています。

LGBTQ+当事者がいまだに自由な場所で手を握ることのできない現代の社会で、その感情を抑えきれないシチュエーションが多々存在します。それは、クラブ、別れのホーム、雑踏の街中かもしれません。私はそれを目撃した時、日常と地続きの静かで心地よい感情の変化、つまり「エモい」という感情に駆られるのです。

軽薄な人間関係といわれるゲイの世界、当事者が周りの目があることによって自由に触れ合うことができない社会、そしてコロナ禍により人と人とのつながりや距離感がより意識されるようになった現代。触れ合うことにナイーブになった現代ですが、それでも人は人とのつながりを求めます。

それは、セクシュアリティーやジェンダーにかかわらず、人は一人では生きていけないからではないでしょうか。そんな私が感じる「エモさ」を作品を通して感じてもらえたらうれしく思います。



︎ @queer_artist_tokyo

︎ @kazutaka_nagashima_


hug I
NAGASHIMA Kazutaka (2022)
55 × 45 cm
woodblock print on washi paper

hug II
NAGASHIMA Kazutaka (2022)
55 × 45 cm
woodblock print on washi paper

kiss
NAGASHIMA Kazutaka (2022)
55 × 45 cm
woodblock print on washi paper

Behind the Closet
NAGASHIMA Kazutaka (2022)
30 × 24 cm
woodblock print on washi paper




exhibition views                            
Behind the Closet (2022)                       




not seeing is a flower pot
Nelson Hor (2022)
clay with glaze


Nelson Hor

An installation piece by Nelson Hor, including paintings, embroidery and ceramics. Through his work, Nelson wants to focus on issues that are left unspoken in gay communities such as body image, sexual grooming and toxic masculinity.

The gay community, which is made up of (mostly) cis men, often overlooks how toxic masculinity affects their mental health and forgets the importance of embracing femininity. In Nelson's experience, the most unloving and painful experience in his life was not discrimination and oppression from society, but prejudice from his gay peers. Therefore, this installation work represents the loneliness and suffering Nelson felt as a gay man in a community that is racing for social and sexual gain.

On the other side of the rainbow, queers are like heterosexuals, and have their own challenges. However, Nelson thinks gay people don't have enough voices to represent their sufferings, therefore, he hopes that through his work, the viewers can be more kind and empathetic to one another.


ネルソン・ホー

ボディイメージ、性的なグルーミング、有害な男らしさなど、ゲイコミュニティーにある問題をテーマに、日本画、刺しゅう、陶芸など、14点の作品を制作しました。

ゲイという男性で構成されるコミュニティーは、有害な男らしさがどれほどメンタルに影響を与えているかを見落としがちで、女らしさを受け入れることの重要性を忘れています。私の人生において、最も愛に欠け、苦しい思いをしたのは、社会からの差別や抑圧ではなく、ゲイ仲間からの偏見でした。社会的・性的利得を求めて競走している世界にいる一人のゲイとして感じた、孤独や苦しみを作品で表しています。

虹の裏側では、ヘテロセクシュアルと同じようにクィアもそれぞれの課題が存在します。それは、私たちのコミュニティーの中でさえ、苦しみの声を出すには不十分だからです。作品を鑑賞することによって、一人でも多くの人が互いに優しく、共感できることを願っています。



The Wall of Rainbows and Resentment



Would you like a bagel? // ぼくのベーグルは美味しいよ
Nelson Hor (2022)
23 × 45 cm
mineral pigment on washi paper



you and me and us, us.
Nelson Hor (2022)
41 × 31. 8 cm
mineral pigment on handmade washi paper

Love Burns // 愛は燃えてから消える
Nelson Hor (2022)
53 × 45. 5 cm
mineral pigment on handmade washi paper

セーフ・セックスはセクシー
Nelson Hor (2022)
24. 2 × 33. 3 cm
mineral pigment on handmade washi paper




exhibition views                            
Behind the Closet (2022)                       



SPECTER 1 : NO FACES
HEY2 (2022)
120 × 60 cm
mixed media


HEY2

In most of HEY2's childhood, he liked to play with dolls, and people around him sometimes looked at him strangely as he was too girly.

In this exhibition, HEY2 tries to express his feelings of discomfort, fear and anxiety lurking in what at first glance appears to be playful and pop, through the act of playing with dolls, which was considered "abnormal" at the time.
HEY2 sees this as his way of coming out of his inner closet, so he could finally face the judgement and embrace the feminine part of him. He also hopes that by doing so, he could gather more courage and positivity for minorities, including himself.


HAIR PIE
HEY2 (2022)
mixed media


HEY2

幼少期から人形遊びが好きで、女の子っぽいと周囲からは不思議な目で見られることがありました。一見すると楽しくポップに見えるものの中に潜む、違和感や恐怖、不安感を、当時「変」だとされていた人形遊びというフィルターを通して表現しています。

そうすることで、自分の心の中にある何かをカミングアウトできると感じたからです。カミングアウトという行為が、私を含むマイノリティーの人たちにとって、建設的でポジティブなものになることを願っています。



︎ @hey2materials


SPECTER 4 : FACE PACK
HEY2 (2022)
27 × 27 cm
mixed media

SPECTER 2 : CUP CAKES
HEY2 (2022)
30 × 30 × 17 cm
mixed media

SPECTER 3 : SCALE
HEY2 (2022)
mixed media




Interviewed by:











︎     ︎      ︎
© Nelson Hor Ee Herng